کد خبر: ۲۴۰۷۶
|
۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷

پایش آنلاین محیط زیست با استفاده از پهپاد| به زودی پهپاد محیط بان به کمک محیط بانان می‌آید

پهپاد پایش محیط زیست و مانیتورینگ آنلاین برای پایش آلایندگی صنایع (کارخانجات، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه ها، شهرک‌های صنعتی و غیره) می‌تواند کمک بسیار قابل توجهی به حفظ محیط زیست کند.

پایش آنلاین محیط زیست با استفاده از پهپاد| به زودی پهپاد محیط بان به کمک محیط بانان می‌آید

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع آلودگی هوا یک معضل بسیار جدی در جامعه کنونی است. استفاده از منابع انرژی مانند نفت و گاز (سوخت‌های فسیلی) و در نتیجه آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این سوخت‌ها، آلاینده‌های مضر و زیان بخشی مانند منواکسیدکربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق را همراه دراد که حیات انسان‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین مطابق با فناوری‌های جدید پهپاد هگزا کوپتر مجهز به سنسور‌های کیفیت هوا بوده و قادر به جمع آوری داده‌ها و مانتیورینگ آنلاین برای نظارت لحظه‌ای آلودگی هوا است.

محمدحسین یوسفی مدیرعامل شرکت هما پایش رادمان در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با بیان اینکه این شرکت با  سه سال فعالیت توانسته سه پرنده یا پهپاد را در کاربر ها‌ی مختلف مهندسی معکوس کند، اظهار کرد: ما علاوه براینکه نیاز حوزه‌های نقشه برداری و فتوگرامتری را برآورده کردیم؛ بلکه توانستیم بیش از ۷۰ درصد این محصول را مهندسی معکوس کنیم.

وی تصریح کرد: این پرنده‌ای در سومین نمایشگاه تستا رونمایی شد. پهپاد پایش محیط زیست و مانیتورینگ آنلاین برای پایش آلایندگی صنایع (کارخانجات، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه ها، شهرک‌های صنعتی و غیره) می‌تواند کمک بسیار قابل توجهی به حفظ محیط زیست کند. این پرنده کمک می‌کند که یک پایش ۲۴ ساعته آنلاین از تمام این صنایع و پالایشگاه‌ها و ... صورت گیرد تا از حد مجاز مصوب سازمان محیط زیست که برای آن میزان گازی وارد محیط می‌کنند فراتر نرود. پرنده طراحی شده با قابلیت صنعتی و قدرت پردازش و امنیت پروازی بسیار عالی دارد.

مدیرعامل این شرکن ادامه داد: این پرنده مجهز به دوربین مولتی اسپکترال وگیمبال مخصوص آن است تا تصاویری چند طیفی و بدون لرزش، جهت پردازش تصاویر و استخراج میازن خروجی گازهای، شاخص‌های گیاهی، شاخص بررسی رطوبت خاک، میزان ذرات معلق در اتمسفر و ده‌ها داده مرتبط با دقت مورد نطر اخذ کند.

یوسفی افزود:کیت تشخیص آالاینده‌های صنایع قابلیت تشخیص گاز‌های SO۲، NO۲، CO، میزان ذرات معلق PM۲.۵، PM۱۰ و همینطور دما و رطوبت را با نرخ بالا دارد. سنسور‌ها به صورتی انتخاب شده‌اند که محدوده عملکردی آن، استاندارد‌های محیط زیستی را پوشش داده و دقت مورد نیاز را دارا باشند. این مجموعه مجهز به سیستم انتقال داده لحظه‌ای است که خروجی تمام سنسور‌ها به همراه مختصات دقیق محل، زمان، دما، رطوبت، فشار هوا را می‌توان به صورت زنده در هر نقطه‌ای از کشور روی اپلیکیشن‌های موبایل، سرور‌های مجازی، مشاهد و ذخیره سازی کرد.

پایش آنلاین محیط زیست با استفاده از پهپاد| به زودی پهپاد محیط بان به کمک محیط بانان می‌آید

 مدیرعامل شرکت هما پایش رادمان افزود: امیدواریم سازمان محیط زیست برای پایش صنایع و آلاینده از این پرنده استفاده کند. توان تولید انبوه این محصول را در کشور وجود دارد. موضوع اصلی متقاضی این پرنده صرفا سازمان محیط زیست است. در همین راستا مذاکراتی را با سازمان محیط زیست انجام دادیم؛ امیدواریم که از محصول تولیدی ما حمایت کنند.

پایش آنلاین محیط زیست با استفاده از پهپاد| به زودی پهپاد محیط بان به کمک محیط بانان می‌آید

وی تأکید کرد: همچنین سه طرح در حال توسعه داریم که طرح اول تحت عنوان پهپاد محیط بان است که برای پایش پارک‌های ملی و شمارش حیوانات استفاده خواهد شد این پرنده مجهز به سنسور و پردازش تصویر است که می‌تواند فرکانس‌های صوتی را ردیابی کند همچنین حرکت یک شی یا حیوان و شکارچی. ۸۰ درصد مراحل عملیاتی این طرح به اتمام رسیده است و ۲۰ درصد باقی مانده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: طرح دوم ناوبری پرنده است که تلفیقی از سیستم ناوبری GNSS و INS است که دقت فوق العاده بالای مکانی را در حوزه فتوگرامتری دارد. دو سال اجرای این طرح زمان برده است. می‌توان گفت ۶۰ الی ۷۰ درصد پروژه انجام شده است. هم اکنون در حال ثبت اختراح سیستم ناوبری GNSS و INS هستیم. همچنین طرح سوم پهپاد پایش خطوط برق است که به کمک آن می‌توانیم خطوط انتقال برق ، دکل های مخابراتی و اماکنی که دسترسی به آنان مشکل است را پایش و کنترل کرد.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی